Föräldramöte
Just nu är det svårt att hitta lediga tider på klubbstugan. Vi kommer att skicka ut kallelse till föräldramöte via SportAdmin så fort vi får en tid.
Uppstarsträff
Vi börjar säsongen med en uppstartsträff för spelarna. Vid detta tillfälle kommer vi att berätta om säsongen och starta upp värdegrundsarbetet. Separat kallelse kommer via SportAdmin.
Träningar
Vi erbjuder inomhusträningar på innebandytiderna (fredagar klockan 17:00 – 18:00) i A-hallen fram tills det att planerna på Sävar IP är spelklara. V har bokat hallen den från den 11 april till den 25 april.
När utomhussäsongen börjar kommer vi att träna måndagar klockan 18:00 – 19:00 på Multiarenan. Vi kommer också att träna på onsdagar klockan 17:30 – 18:30 på A-plan tills det att Prefab är tillgänglig.
Sävar IK gör i år en satsning på ungdomsledare. Vi har anmält till fotbollssektionen att vi gärna tar emot två ungdomsledare som hjälper till på träningarna.
Det är önskvärt att de föräldrar som är på träningarna också hjälper till med enklare uppgifter. Tränarna kommer att be om er hjälp.
Samtliga ledare ska lämna in ett registerutdrag (utdrag från belastningsregistret) för att få vara ledare i Sävar IK.
Om du vill engagera dig i laget så ta kontakt med någon av ledarna.
Seriespel
Även i år så kommer vi att spela med två lag i seriespel. Den enkät vi genomförde visade att det är 21 spelare som är intresserade att spela. Riktlinjerna är att det ska vara ca 10 spelare i varje lag. Skillnaden är dock det att vi har anmält lagen till serier med 6 matcher istället för som förra året med 10 matcher per lag och serie.
Svenska Fotbollsförbundet har ändrat reglerna för det gröna kortet vilket innebär att kortet som står för FairPlay kommer att delas ut av det egna lagets ledare.
Riktlinjer
Vi följer Svenska Fotbollsförbundets (SvFF) och Sävar IK:s riktlinjer genom att ge alla spelare lika mycket speltid och genom att inte ha fasta positioner. Vi ska erbjuda samtliga spelare att spela i alla fyra lagdelar (målvakt, backlinje, mittfält och anfall). Om det är någon spelare som, av någon anledning, inte vill spela i någon lagdel så är vår målsättning att alla spelare ska spelat i minst två olika lagdelar under säsongen.
Spelarregistrering
SvFF har bestämt att alla spelare från åtta år och uppåt ska registreras i Fotbollens gemensamma informationssystem (Fogis). I samband med registreringen ska spelarens vårdnadshavare skriva under ett intyg och godkänna att spelaren registreras. En registrerad spelare har rätt att byta förening inför ny speltermin utan särskilt övergångsförfarande. Året är uppdelat i tre spelterminer (1 mars – 30 juni, 1 juli – 31 oktober och 1 november – 28 februari). En spelare kan bara representera en klubb per termin. En övergång kan medföra kostnader.
Undantag finns för spelare som fysiskt flyttar.
Match- och publikvärdar
Förutom matchvärdar så kommer vi även att ha publikvärdar på våra hemmamatcher i syfte att skapa en bättre matchmiljö.
Cuper
Vi kommer att delta på Sävarcupen 13–14 september och ytterligare någon cup men det är inte bestämt vilken det blir.
Anmälan till Röbäckcupen stängde tyvärr i förtid eftersom den blev fullbokad så vi har inte möjlighet att deltaga på den.
Nästa år är det sista året då ålderskategorin födda 2014 spelar sjumannamatcher. Vi planerar därför att deltaga på en större cup (exempelvis Piteå Summer Games) under säsongen 2026.
Ekonomi
Vi har just nu ca 23 200 kronor i lagkassan och uppskattningsvis kommer en cup motsvarande exempelvis Piteå Summer Games att kosta ca 40 000 kronor. Vår lagkassör har tagit fram tre deltagaralternativ som vi diskuterar på föräldramötet.
|
|
|
|
|
|
|
|
Med boende/mat o transport i Piteå;
|
|
Med mat/transport inom Piteå:
|
|
Utan boende paket:
|
Anmälningsavgift:
|
|
1 500
|
|
3 500
|
|
3 500
|
|
|
|
|
|
|
|
Deltagaravgift
|
|
|
|
|
|
|
1550 /per person
|
|
37 200
|
|
|
|
|
900 /per person
|
|
|
|
21 600
|
|
|
100 / per person
|
|
|
|
|
|
2 400
|
Antal i laget nu:
|
24
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Transport T/R Piteå:
|
|
?
|
|
?
|
|
?
|
|
|
|
|
|
|
|
Tot;
|
|
38 700
|
-
|
25 100
|
-
|
5 900
|
|
|
|
|
|
|
Vad har vi för målsättning för kommande år?
- Fortsätta som vanligt, en större försäljning, några cuper inom närområdet. = +/- 0, men med en buffert i ingående lagkassa.
- Öka försäljningen och satsa på en utomlänscup. Ex kan vara Piteå Summer Games, Storsjöcupen eller dylikt. Detta alternativ kräver mer intäkter = fler försäljningar, jobb, sponsringsintäkter osv. En cup längre bort kräver också planering motsvarande en projektgrupp, och att ett antal föräldrar kan vara med på resan.
- Andra förslag?
Deltagande i cup och försäljning är alltid frivilligt.
Övrig info
Rogers Café
Detta år har P-14 tillsammans med F-14 fått i uppgift att bemanna Rogers café under seniorlagens matcher.
Sävarcupen
Nästa år kommer vi att hjälpa till med Sävarcupen för att lära oss arrangemanget för att under säsongen 2027 självständigt ansvara och genomföra den.
A-planen
A-planen kommer att renoveras. Preliminärt kommer det att ske under sommaruppehållet för att orsaka så lite störningar som möjligt.
Prefab
En ny gräsklippare köps in till Prefab och stolpar med nät kommer att sättas upp för att förhindra att bollarna skjuts ut i skogen.
Kansliet
Inge på kansliet kommer att gå i pension. Han har framförallt haft ansvar för Sävar IK:s ekonomi, SportAdmin, Sävarnytt, klubbstugan och olika avtal.
Ledar- och spelarenkät
Både en ledarenkät men också en enkät för aktiva i Sävar IK kommer att skickas ut under maj/juni. Ta tillfället och gör er röst hörd.
Sävardagen 24 maj
Under Sävardagen är målsättningen att Skogsvallen fylls med aktiviteter från samtliga sektioner, exempelvis prova på aktiviteter, lopp/tävlingar, fiskdamm mm. Fotbollens alla lag strävar efter att lägga hemmamatcher denna dag med syftet att dra dit mycket folk. Ankracet avslutar dagen i Krypedalen, kl. 16.00-17.00.
Team
Eftersom vi har så många aktiva spelare så behöver också ytterligare en person som engagerar sig i något av Sävar IK:s team. Team som behöver förstärkning är kläder & material, försäljning, domare & match – Styrelseuppdrag, lagsamordning, Cuper & arrangemang – Styrelseuppdrag, Sponsor & marknad. En teamträff kommer att hållas den 13 april. Om du vill engagera dig i något Team så ta kontakt med någon av ledarna.
/Ledarna P-14 fotboll